Lekcje wychowawcze kl.VI

czerwiec 2021

Dokonajmy samooceny zachowania​


Podczas dzisiejszych zajęć:
- ocenisz swoje zachowanie podczas nauki zdalnej,
- wymienisz argumenty uzasadniające Twoją samoocenę.

Wypełnij krótką ankietę, w której dokonasz samooceny swojego zachowania.



 

maj 2021

 

 

 

 

kwiecień 2021

 

marzec 2021

  

 

 

marzec 2021

 

Luty 2021

 

 

 

22-01-2021 Witajcie po przerwie :)

 

 

 19-12-2020 W świątecznym nastroju


11-12-2020 Dzień Patrona szkoły

Obejrzyj film przygotowany przez Twoich kolegów z klasy VIa i VI c, a następnie rozwiąż krzyżówkę.

 

  


 8-12-2020 Nasze prawa - ważna sprawa


 

4-12-2020 "Mikołajki" w naszej klasie

Tak było w ubiegłym roku...

 

 
 Może być jednak inaczej.

 

27-11-2020 Andrzejkowe spotkanie 

 "Na świętego Andrzeja dla każdej panny nadzieja."

 

 

Tu poznasz imię swojej wybranki/ swojego wybranka serca. Zakręć odpowiednim kołem. Pamiętaj, że to tylko zabawa ;) 

 

 

 

Chcesz się dowiedzieć, kim będziesz w przyszłości? Zakręć kołem :)

 Co przyniesie przyszłość? Sprawdź ;) 

Odkryj kartę, by dowiedzieć się, co Cię czeka w najbliższej przyszłości ;) 

A na koniec? Tradycyjne lanie wosku. Możesz je zorganizować z Rodzicami albo wirtualnie (kliknij w fotografię).


 

20-11-2020 Ważny Dzień

1. Na dobry początek:

Obejrzyjcie krótki film. Zastanówcie się, co łączy ukazane w filmie różne życiowe sytuacje?



2. Przyjrzyjmy się bliżej tej niezwykle ważnej cesze człowieka. Rozwiążcie krzyżówkę z hasłem: 


3. Porozmawiajmy:

* Jak rozumiecie słowo "życzliwość?"  * Jak możecie okazać życzliwość innym ludziom: rodzicom, rodzeństwu, dziadkom, kolegom, zupełnie obcym ludziom? Podajcie przykłady konkretnych sytuacji. 

4. O ważnym dniu.

Już jutro, 21 listopada na całym świecie będzie obchodzony 


21 listopada obchodzony jest jako Światowy Dzień Życzliwości i Pozdrowień, dzień dobrych uczynków i pozytywnych emocji. Idea tego święta wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych. Oryginalna nazwa święta brzmi Hallo World Day i symbolizuje cel tego dnia, czyli mówienie hallo (cześć) do przynajmniej dziesięciu osób dziennie. Obecnie Dzień Życzliwości obchodzony jest w ponad 180 krajach. Jego celem jest uwrażliwienie ludzi na wzajemną życzliwość, wzbudzenie w nich pozytywnych emocji. Jest to apel przeciwko problemom i często smutnej rzeczywistości. 

Przesłanie akcji jest proste: bądźmy życzliwi codziennie, a nie tylko od święta. Pamiętajmy, że pozytywna energia, którą przekazujemy w świat do ludzi, wraca do nas z nawiązką.

5. Zaproszenie (zadanie domowe)

Z okazji tego święta zapraszam Was do udziału w stworzeniu albumu #życzliwiszóstoklasiści#,
który będzie składał się z naszych zdjęć. W tym celu:
•    załóż bluzkę w kolorze Dnia Życzliwości (żółty), możesz założyć opaskę itp.
•    napisz na kartce coś miłego co chciałbyś przekazać innym (hasło, cytat, motto, Twoje pozdrowienia),
•    weź kartkę do rąk i poproś kogoś by zrobił Ci z nią zdjęcie,
•    prześlij zdjęcie.

Możecie zainspiruje Was poniższa galeria: 


 





Zapamiętaj:

 Życzliwość to coś więcej niż bycie miłym – to wewnętrzna postawa, filozofia życia. Autentycznej życzliwości nie można kupić, można jej doświadczyć. Życzliwości nie trzeba uczyć, wystarczy ją okazywać. Każdego dnia w domu, w sklepie, na ulicy…

 

13-11-2020 Święto Odzyskania Niepodległości

Na rozgrzewkę - krzyżówka:

  

 Porozmawiajmy o drogach do niepodległości

 
 Uczcijmy Święto Niepodległości, śpiewając (choć osobno), to jednak razem:


 

A teraz mały sprawdzian: 11 pytań na 11. listopada.


Polacy świętują Odzyskanie Niepodległości z różnych powodów. A Ty? Jakie masz powody, by świętować tę rocznicę?

 

 

 6-11-2020

Moje zainteresowania i pasje - "Mam talent" w naszej klasie

Na dzisiejszej lekcji:
•    dowiesz się, czym jest zainteresowanie, pasja, talent;
•    wskażesz swoje zainteresowania, swoje mocne strony;
•    poznasz zainteresowania kolegów.

 

1. Na początek


     

2. Rozwiążmy krzyżówkę z hasłem, by utrwalić naszą wiedzę o zainteresowaniach, pasjach, talentach.

 

 


3. Czy talent wystarczy, by osiągnąć sukces? – Podyskutujmy na podstawie krótkiego filmu.
 

Zadanie domowe: stwórzmy galerię klasowych talentów, pasji, zainteresowań.
 
W tym celu przygotujcie na kartce A-4 (w Wordzie) następujące informacje:

  • Imię i nazwisko
  • Opis Twojego zainteresowania, hobby:
- jakie to hobby,
- od ilu lat trwa,
- opis kolekcji ( jeżeli coś zbierasz)  lub rodzaju zainteresowania  ( np. taniec, sport, pisanie wierszy,
  fotografowanie itp.),
- zdjęcia ( max. 3 zdjęcia),
- sukcesy w tej dziedzinie (np. dyplomy, nagrody, inne osiągnięcia).

 (W scenariuszu lekcji wykorzystano materiały ze strony https://uniwersytetdzieci.pl/ )

30-10-2020

Umiem mówić "nie" (na podstawie bajki terapeutycznej "Głupi skowronek") 

Na dzisiejszej lekcji:

  • dowiesz się, czym jest asertywność,
  • wskażesz pokusy, jakie mogą spowodować zagrożenie Twojego bezpieczeństwa,
  • poznasz sposoby asertywnego odmawiania.
1. Na początek wysłuchaj bajkę (jeśli wolisz czytać - tekst w mini książeczce niżej).


    

2. Podyskutujmy: 

3. Poćwiczmy odmawianie:

a)   „Z  własnej  głupoty  upodobniłem  się do  żółwi  i  pozbyłem  się  skrzydeł,  swego jedynego  ratunku!–płakał skowronek w obliczu śmierci. Czy musiał tak postąpić? Spróbuj  w  sposób  asertywny  odmówić  żółwiom.  Odmów  w  taki  sposób,  by żółwie nie czuły się urażone.

b) Połącz postawę z zachowaniem:

 

 

 ZAPAMIĘTAJ:

Niezwykle ważną umiejętnością życia z ludźmi jest  umiejętność  bycia  sobą  w  każdej  sytuacji,  bez  względu  na naciski  otoczenia.  Ta umiejętność to wyrażanie swoich uczuć, zachowań w sposób nie lekceważący innych. To również  umiejętność  odmawiania  w  taki  sposób,  aby  nie  urazić  innych.  Umiejętność  ta nazywa się asertywnością.

Na zakończenie:

Posłuchajcie śpiewu skowronka. Mam nadzieję, że wprowadzi Was w miły nastrój :)



 

 16-10-2020

 Każdego można za coś pochwalić – szukamy swoich mocnych stron.

Na dzisiejszej lekcji:
  • nauczysz się określać swoje mocne i słabsze strony;
  • poznasz cechy innych osób w klasie;
  • zrozumiesz, że należy okazywać szacunek i akceptację względem własnych i cudzych ograniczeń. 
1. Na rozgrzewkę


2. Krótka dyskusja wokół wysłuchanej piosenki: o czym mówi tekst piosenki?, jakie są przyczyny narzekań ludzi?, jakie są skutki tego, że nie uważamy się za idealnych?
 
3. Ustalmy: co jest mocną a co słabą stroną

.  

4. Mini wykład

5. Kto tak jak ja? - karty pracy. Prezentowanie wyników.

6. Aleja gwiazd - przedstawiamy nasze mocne i słabe strony za pomocą kalamburów.

7. Tworzymy osobisty dyplom naszych mocnych i słabych stron.

 (W scenariuszu lekcji wykorzystano materiały ze strony https://uniwersytetdzieci.pl/ )

 

9-10-2020

Jak sobie radzić z niepowodzeniem?

 Na dzisiejszej lekcji:
  • zrozumiesz rolę popełniania błędów w procesie uczenia się,
  • nauczysz się wyciągać wnioski z własnych i cudzych niepowodzeń,
  • poszerzysz swoją wiedzę o edukacyjnej roli procesu popełniania błędów.
 
1.  Na rozgrzewkę.
 
 Rozwiąż krzyżówkę z hasłem:
 
 
 

2. Burza mózgów:

Czym jest sukces? Dlaczego wszyscy dążą do sukcesu?

3. Uczymy się z historii - praca w grupach:

 Pracując w grupach, poznacie historie różnych ludzi. Przygotujcie do przedstawienia na forum klasy Waszą historię i odpowiedzi na pytania, które znajdziecie pod historią.

Historie dla grup

4. Prezentacje grup.

5. Podsumujmy naszą pracę:

  • Czy niepowodzenia mogą być do czegoś potrzebne?
  • Co to znaczy uczyć się na błędach?
  • Jak radzić sobie z niepowodzeniami i z emocjami, które niosą?
  • Która z historii najbardziej zapadła Wam w pamięć? Dlaczego?

6. Mini wykład na koniec.


 (W scenariuszu lekcji wykorzystano materiały ze strony https://uniwersytetdzieci.pl/ )

 

Mój styl uczenia się, czyli jak najłatwiej przyswajam wiedzę?

Na dzisiejszej lekcji:

  • zwiększysz wiedzę na temat technik efektywnego uczenia się,
  •  poznasz i udoskonalisz techniki skutecznego zapamiętywania,
  • poznasz preferowane style uczenia się – wzrokowy, słuchowy, ruchowy (kinestetyczny), 
  • zrozumiesz, w jaki sposób najłatwiej przyswajasz wiedzę.

1. Na rozgrzewkę:


Spróbujmy zebrać słowa, które kojarzą się nam z pamięcią (burza mózgów). 

 
2. Każdy z nas ma inne predyspozycje. Każdemu z nas przyswajanie nowej wiedzy
i umiejętności przychodzi łatwiej w określonych warunkach. Mówi się czasem o stylach uczenia się. Poznajmy ich nazwy, rozwiązując rebusy
 
A.




B.


C.

3. Abyście mogli poznać swój styl uczenia się,  przygotowałem Wam kwestionariusz stylów uczenia się, który uzupełniacie odpowiadając na pytania.

4. Kwestionariusz uzmysłowił Wam na pewno, jaki sposób uczenia jest dla Was najlepszy. Skorzystajcie z przygotowanych dla Was rad.

5. Uogólnijmy wyniki kwestionariusza:

Tak naprawdę wszyscy uczymy się stylem mieszanym, z przewagą jednego z wyżej wymienionych. Jak pokazuje poniższy diagram, odpowiednio dobrany miks stylów uczenia się sprawi, że nauka czegokolwiek będzie dla nas przyjemnym, ciekawym i wciągającym zajęciem.


6. Na koniec: test na dominującą półkulę mózgu.

Skrzyżujcie swoje dłonie. 
 

 
 
Teraz sprawdź, kciuk której ręki -lewej czy prawej-  masz na górze. Zapoznaj się z wyjaśnieniem, co to oznacza i o czym świadczy.
 

 Zapamiętaj:
 
 „Nie możesz zmienić przeszłości, ale możesz zmienić jutro dzięki działaniom, które podejmujesz dzisiaj”.  
 
Dokonaj ewaluacji dzisiejszych zajęć.
 
 

18-09-2020

Wszyscy jesteśmy wyjątkowi

Na dzisiejszej lekcji:

  • zrozumiesz, że każdy człowiek jest jedyny w swoim rodzaju,
  •  uświadomisz sobie naturalne różnice między ludźmi, 
  • zrozumiesz, że dzięki różnicom każdy człowiek jest wyjątkowy, niepowtarzalny.
 1. Na rozgrzewkę:
Na poprzedniej lekcji mówiliśmy o różnicach wynikających z naszej osobowości. Sprawdźmy, ile zapamiętaliśmy z poprzednich zajęć i spróbujmy się dowiedzieć, o czym będziemy mówić dzisiaj. Rozwiążmy krzyżówkę z hasłem:

  
 
 
 2. Każdy chce się wyróżniać. Nikt nie chce być inny.
Pamiętacie filmową historię 10-letniego Auggiego, który urodził się z licznymi deformacjami twarzy. Przez 4 lata uczył się w domu pod okiem mamy. W piątej klasie rozpoczął jednak naukę w normalnej szkole. Przypomnijmy sobie scenę z filmu:
              
  • Czy pamiętacie, jak koledzy przyjęli Auggiego? 
  • Spróbujcie wejść w role rówieśników filmowego bohatera. Czy potrafilibyście spełnić prośbę jego mamy? 
  • Dlaczego chcemy być wyjątkowymi? 
  • Dlaczego trudno jest być innym? 
  • W czym może przejawiać się "inność"?


    3. Co zrobić, by wszystkim było z nami dobrze i by nam było dobrze wśród innych? Poszukajmy podpowiedzi w innym fragmencie "Cudownego chłopaka".


     

  • Czego uczymy się od Summer?
4. Co warto zapamiętać z dzisiejszej lekcji?

 Jeśli masz do wyboru rację lub dobro, wybierz dobro.

Moje przesłanie dla Was po dzisiejszych zajęciach:

 
  Warto  uczyć  się  od  innych,  wzorować  na  pozytywnych zachowaniach,   wszyscy  macie   wiele   do   zaoferowania   swoim   koleżankom i  kolegom.  Pokazujcie się zawsze od najlepszej strony, zabłyśnijcie wzorowym zachowaniem w szkole, w domu, na drodze i jako uczestnicy życia społecznego. Dobrze widzieć, tak wyjątkowe  osoby w naszej klasie!
 

 

11-09-2020 

Każdy z nas jest inny i to jest fantastyczne!

Na dzisiejszej lekcji:

  • zrozumiesz, że ludzie różnią się między sobą cechami osobowości,
  • będziesz umiał/ła wyjaśnić, dlaczego ludzie zachowują się w odmienny sposób;
  • zrozumiesz, że inność zasługuje na szacunek.

1. Na rozgrzewkę:


Wyglądnijcie przez okno. Następnie zapiszcie na kartkach, co zobaczyliście. Unieście kartki do góry i podzielcie się swymi spostrzeżeniami z kolegami.

Zobaczyliście różne rzeczy. Jak sądzicie, dlaczego wszyscy nie zobaczyliśmy tego samego?

2. Każdy z nas jest innym kolorem?

Obejrzyjcie filmową "Bajkę o czterech królewiczach" opowiedzianą i skomentowaną przez psychologa, Annę Pactwę.

Porozmawiajmy:

  • Jak królewicze przygotowali się do podróży? 
  • Co każdy z nich zabrał w podróż? 
  • Czemu wybrali różne kolory peleryn? 
  • Jak mogłaby skończyć się ta historia, gdyby któryś z królewiczów zrezygnował z wyprawy? 
  • Jaki kolor płaszcza wybralibyście? 
  • Kiedy jesteś kolorem żółtym, niebieskim, zielonym, a kiedy czerwonym? W jakiej sytuacji?
3. Obejrzyjmy teraz zwiastun filmowy "Zwierzogrodu"

 
 
  • Jakie zwierzęta występują w tym fragmencie filmu?
  • Jakie role pełnili królik, lis i leniwiec?
  • Z jaką sprawą przyszedł królik do leniwca?
  • Czy udało im się załatwić tę sprawę?
  • Co było przeszkodą?
  • Jaką inną pracę mógłby wykonywać leniwiec?
  • Czy królik był dobrym policjantem?
4. Czy nasza klasa jest  podobnym "zwierzogrodem"?


5. Dlaczego jesteśmy różni? - rozwiąż krzyżówkę.

 
  
 
 

6. Osobowości: pod lupę!
 
 
  
 
 
7. Podsumujmy! 

Dzięki temu, że się od siebie różnimy, możemy się uzupełniać i wzajemnie wspierać. Dzięki "inności" świat jest ciekawszy, a każdy może ofiarować drugiemu to, co ma najlepszego. Każdy
z nas jest wartościowy i zasługuje na akceptację i szacunek. 


Zadanie domowe: sprawdź, jakim kumplem jesteś. Rozwiąż quiz "Jakim przyjacielem jesteś?"
 
 (Lekcja inspirowana materiałem dydaktycznym z portalu https://uniwersytetdzieci.pl/)


 

 

4-09-2020  WRACAMY!


Na dzisiejszej lekcji:

•    podzielimy się wrażeniami z wakacji i naszymi planami na nowy rok szkolny,
•    utrwalimy znajomość praw i obowiązków ucznia,
•    dokonamy wyboru samorządu klasowego,
•    przypomnimy zasady bezpieczeństwa obowiązujące w szkole i na lekcjach.

Na dobry początek - powakacyjnik :)


Czy znamy swoje prawa i obowiązki?

Sprawa bardzo ważna.



To warto wiedzieć

1.    Samorząd klasowy składa się z:
a.     przewodniczącego,
b.    zastępcy przewodniczącego,
c.     skarbnika.
2.    Opiekunem samorządu jest wychowawca klasy.
3.    Sposób wyboru samorządu klasowego określają uczniowie wraz z wychowawcą klasy.
4.    Do zadań przewodniczącego samorządu klasowego należy:
a.     reprezentowanie klasy wobec nauczycieli i władz szkolnych we wszystkich sprawach dotyczących uczniów danej klasy, a w szczególnie w sprawach dotyczących realizacji podstawowych praw
i obowiązków uczniów,
b.    reprezentowanie klasy podczas uroczystości szkolnych i apeli,
c.     występowanie z inicjatywą współorganizowania imprez klasowych,
d.    udział w pracach organizowanych przez Samorząd Szkolny,
e.     informowanie klasy o postanowieniach Samorządu Szkolnego,
f.      dbanie o czystość, ład i porządek w klasie oraz o wystrój klasy i szkoły,
g.    współdecydowanie z wychowawcą klasy w sprawach nagród, wyróżnień i kar udzielanych uczniom swojej klasy,
h.    rozstrzyganie sporów pomiędzy uczniami swojej klasy.
5.    Do zadań zastępcy przewodniczącego należy:
a.     przejęcie obowiązków   przewodniczącego klasy w przypadku jego nieobecności,
b.    przejęcie części obowiązków przewodniczącego w przypadku ich nadmiaru
6.    Do zadań skarbnika należy:
 a. dysponowanie funduszami klasowymi.
7.    Tryb składania skarg i próśb o rozstrzygnięcie kwestii spornych jest następujący:
a.     uczeń zgłasza zastrzeżenia za pośrednictwem przewodniczącego klasy do wychowawcy lub do przewodniczącego SU,
b.    wychowawca klasy, przewodniczący SU przedstawia sprawę danemu nauczycielowi i w porozumieniu z nim i danym uczniem rozstrzyga sporne kwestie,
c. sprawy nie rozstrzygnięte kierowane są do dyrektora, którego decyzje są ostateczne.

Na koniec: powtórka z zasad bezpieczeństwa



1 komentarz: